Tweestapsverificatie instellen

Wat is tweestapsverificatie?

De digitale wereld staat niet stil. Tegenwoordig is het meestal niet meer voldoende om alleen met een gebruikersnaam en wachtwoord in te loggen: als iemand je wachtwoord te weten komt, kan die persoon immers toegang krijgen tot al je gegevens.

Je kent het misschien van je bankieren‑app, DigiD of andere bekende (overheids)diensten: naast je wachtwoord wordt gevraagd om via een app of een sms‑code nogmaals te bevestigen dat jij het bent. De kans is namelijk erg klein dat iemand die toevallig je wachtwoord geraden heeft ook toegang heeft tot jouw telefoon: dit is dus een extra controle (verificatie) naast je wachtwoord.

Dit noemen we tweestapsverificatie, ook wel 2FA (two‑factor authentication) genoemt.


Is het verplicht?

Voorheen was het niet verplicht, maar wel ten strengste aanbevolen. Tegenwoordig verplicht Google eigenlijk om alle "hoofd accounts" (vaak de info@ accounts) van tweestapsverificatie te voorzien voor het einde van dit jaar. We verwachten dat op termijn dat deze maatregel ook voor de overige accounts zal volgen. Ons advies is om dit dus zo snel mogelijk in te stellen!


Hoe stel je dit in?

Stap 1: Log in op je Google Account dashboard

Open de volgende link in je browser: https://myaccount.google.com/

Log in met het account waarbij je de tweestaps verificatie in wilt stellen, ben je al ingelogd? Controleer dan of je daadwerkelijk met het account bent ingelogd waarvan je de tweestapsverificatie wilt instellen (en niet toevallig je privé of een ander account) door rechts bovenin op je profielafbeelding te klikken:

Is dit niet het juiste account? Dan kun je hier eventueel van account wisselen of het gewenste Google account toevoegen.


Stap 2: Controleer je herstel telefoonnummer en e-mailadres

Klik op het tabblad "Beveiliging", en klik op "hersteltelefoonnummer" en "herstelmailadres" om te kijken of deze gegevens nog kloppen of om deze in te stellen:


Stap 3: Zet tweestapsverificatie aan!

Nadat je je herstel e-mailadres en telefoonnummer hebt gecontroleerd (of ingevuld), kun je de tweestapsverificatie inschakelen. Dit kun je doen door op "tweestapsverificatie" te klikken:

Klik nu op "Tweestapsverificatie aanzetten".

Als het goed is zal automatisch je herstel telefoonnummer worden aangehouden als standaard, mocht je liever een ander telefoonnummer willen gebruiken kun je dat eventueel nog aanpassen.

Tweestapsverificatie zou nu moeten zijn ingeschakeld! 

Aanvullende informatie over het instellen van de tweestapsverificatie, of aanvullende verificatie methodes kun je ook terugvinden in de documentatie van Google zelf op https://support.google.com/accounts/answer/185839?hl=nl&co=GENIE.Platform%3DDesktop

Mocht je er niet uit komen neem dan gerust contact met ons op.


Geschreven door Jonathan

Laatst aangepast op 2025-10-01